پروبیوتیک, پنیر پروبیوتیک

بررسی علمی پنیر پروبیوتیک

پنیر پروبیوتیک وگان

PNo.: 5

Date:1402-Azar-9

Subject:Cashew         بادام هندی

Commercial name: پنیر وگان بر پایه بادام هندی

تاریخچه

بادام هندی برای اولین بار در سال 1558 میلادی توسط اروپائیان در برزیل کشف شد. اروپائیان در ابتدا استفاده از آن را نمی دانستند تا اینکه قبیله ای محلی به نام  Tupi-indain  روش مصرف را به آن ها آموزش دادند. پرتغالی ها نیز اولین ملتی بودند که آن را فرآوری کردند. کشف خواص درمانی و مزایای استفاده از این دانه گیاهی زمانی اتفاق افتاد که این ماده غذایی به هندوستان رسید. طبیبان هندی از این دانه گیاهی در درمان بیماران خود استفاده  نمودند.

حقایق خوراکی

کالری: ۱۵۷        پروتئین: ۵گرم                 چربی: ۱۲ گرم              کربوهیدرات: ۹ گرم

فیبر: ۱ گرم        منیزیم: ۲۰ درصد نیاز روزانه            زینک:۱۵ درصد  نیاز روزانه

آهن: ۱۱ درصد نیاز روزانه          تیامین: ۱۰درصد نیاز  روزانه

ویتامین K: هشت درصد نیاز روزانه            ویتامین B6: هفت درصد نیاز  روزانه

مس: ۶۹درصد نیاز روزانه

  • چربی موجود در بادام هندی از نوع چربی غیر اشباع می باشد.

  • میزان پروتئین موجود در بادام هندی، برابر با میزان پروتئین موجود در گوشت پخته شده در همان مقادیر است( یعنی میزان پروتئین موجود در ۱۰۰ گرم بادام هندی برابر است با میزان پروتئین در ۱۰۰ گرم گوشت پخته شده).

  • مس موجود در بادام هندی برای سلامت مغز و سیستم ایمنی بسیار مفید است.

خاصیت آنتی اکسیدانی

بادام هندی میزان زیادی از کاروتنوئید و پلی فنول دارد که به عنوان دو ماده آنتی اکسیدان شناخته می شوند. این مواد می توانند در کاهش التهاب و کمک به سیستم ایمنی مفید  باشند. خاصیت آنتی اکسیدانی، خاصیتی است  که در برابر مولکول های رادیکال آزاد مقابله کرده و مانع تخریب سلولها می شود. (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36842635/)

کمک به کاهش وزن

دانه های آجیلی غنی از کالری و چربی هستند و به صورت سنتی باور بر این است که برای کاهش وزن باید استفاده از این مواد را محدود کرد. تحقیقات اما نشان داده اند این باور غلط است.

تحقیق گسترده زیر که بر روی ۳۷۳۲۹۳ نفر، طی ۸  سال، در ۱۰کشور اروپایی انجام شده است. در این تحقیق به تغییرات وزن با توجه به مصرف یا عدم مصرف دانه های آجیلی پرداخته اند. در این تحقیق نتیجه گیری شده است که مصرف بیشتر دانه های آجیلی با کاهش وزن و کاهش ریسک چاقی و اضافه وزن همراه است.(https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28733927/ )

همچنین در تحقیق دیگری نشان داده شده است احتمالا ۸۴درصد کالری موجود در بادام هندی جذب می شود. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6356908/ )

همچنین به دلیل غنی بودن از پروتئین و فیبر گیاهی، مصرف بادام هندی می تواند باعث القای حس سیری و کاهش اشتها به غذا شود. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6360548/)

افزایش سلامت قلب

رژیم های غذایی غنی از دانه های آجیلی از  جمله بادام هندی باعث کاهش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی از جمله سکته قلبی می شوند.

تحقیقی نشان می دهد افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که ۱۰% از کالری روزانه خود را با بادام هندی تامین می کنند، نسبت کلسترول بد( LDL) به کلسترول خوب(HDL) کمتری داشته اند. این نسبت به صورت تیپیک به عنوان یک  نسبت در میزان سلامت قلب بیان  می گردد.( https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6408729/)

همچنین تحقیق دیگری نشان می دهد مصرف بادام هندی با کاهش فشار خون و تری گلیسیرید همراه است.( https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6573847/)

(در موارد فوق اجماع وجود ندارد. ذکر موارد فوق به عنوان تایید این تاثیرات نیست، بلکه جهت آگاهی می باشد. برای تغییر رژیم غذایی خود با پزشک معالجتان مشورت نمایید)

دیابت  نوع2

بادام هندی غنی از فیبرهاست که مانع افزایش های شدید و ناگهانی قند خون می شود .

همچنین تحقیقی دیگری نشان می دهد بیماران دیابتی که 10% کالری روزانه خود را با بادام هندی تامین می کنند ، میزان انسولین  خون پایین تری داشته اند که این به معنای قند خون پایین تر تلقی می شود( https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6408729/)

عوارض ومعایب استفاده

بادام هندی به عنوان یک ماده غذایی ایمن شناخته می شود و عوارض چندانی ندارد. باید در نظر داشت که بادام هندی نمکی و فرآوری شده، به دلیل استفاده از روغن و نمک در فرآوری، می تواند برای سلامتی مخاطراتی به همراه داشته باشد.

همچنین ممکن است افرادی به دانه های  آجیلی از  جمله بادام هندی حساسیت  پوستی یا خوراکی داشته باشند که این  افراد نیز  باید از مصرف بادام هندی خودداری نمایند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *