پروبیوتیک, سبک زندگی, مراقبت و سلامتی

ریواس

ریواس گیاهی است که به خاطر ساقه‌های قرمز و طعم ترش معروف شده است. در اروپا و آمریکای شمالی، آن را پخته و اغلب شیرین می‌کنند. در آسیا از ریشه آن به صورت دارویی استفاده می‌شود.

این مقاله مروری کلی از ریواس بر خواص این گیاه با پشتوانه مقالات علمی می‌باشد.

 

ساختار غذایی(به ازای 100 گرم)

  • کالری: 21
  • چربی:0.2 گرم
  • پتاسیم:288 میلی گرم معادل 8% نیاز روزانه
  • کربوهیدرات:4.5 گرم
  • فیبر:1.8 گرم معادل 7% نیاز روزانه
  • ویتامین سی: معادل 13% نیاز روزانه
  • کلسیم : معادل 8% نیاز روزانه

خواص

  1. کاهش کلسترول خون

در یک مطالعه، مردانی با سطوح بالای کلسترول تحت آزمون قرار گرفتند و به مدت یک ماه هر روز ۲۷ گرم فیبر ساقه ریواس مصرف کردند. کلسترول کل آنها 8 درصد و کلسترول در آن‌ها 9 درصد کاهش یافته است.

منبع

  1. خواص آنتی‌اکسیدانی

ریواس سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در ریواس شامل آنتوسیانین‌ها هستند که مسئول رنگ قرمز آن هستند .ریواس همچنین سرشار از پروآنتوسیانیدین است که به عنوان تانن متراکم نیز شناخته می‌شود. تمام این موارد از جمله انواع مهم آنتی‌اکسیدان به شمار می‌روند.

منبع

  1. خواص ضد باکتریایی

قابل ذکر است که عصاره متانولی ریواس نسبت به آنتی‌بیوتیک‌های استاندارد مهار قوی‌تری نسبت به باکتری‌های E.coli، لیستریا مونوسیتوژنز، کلبسیلا پنومونیه و باسیلوس سوبتیلیس دارد.

منبع

  1. تنظیم میکروبیوتای روده‌ای

ریواس با توجه به ساختاری که دارد می‌تواند در تنظیم میکروبیوتای روده‌ای موثر باشد. این عملکرد باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن و متابولیسم آن تنظیم شده و از بیماری‌هایی مثل التهاب حاد کبد جلوگیری شود.

منبعمنبع / منبع

  1. تنظیم عملکرد و فعالیت دستگاه گوارشی

اثر دارویی اصلی ریواس بر دستگاه گوارش، بهبود هضم غذای باقی‌مانده است. ترکیبات آنتراکینون موجود در ریواس، از جمله سنوزیدها، رینوزیدها و آنتراکینون آگلیکونزا، با تقویت انقباض و حرکت روده، اثرات ملین موثری دارند.

منبع

ثابت شده است که تانن‌های استخراج شده از ریواس نقش ضداسهالی ایفا می‌کنند.

منبع

  1. خواص ضدالتهابی

علاوه بر راپونتیسین، سایر اجزای ریواس دارای اثرات ضدالتهابی هستند؛ مانند امودین، راین، کریزوفانول و آلوئه امودین.

در درمان بیماری‌های التهابی، ریواس می‌تواند باعث بهبود ساختار و عملکرد فیزیولوژیک اندام‌های مختلف شود و سرعت درمان و پیش آگهی بیماران را بهبود بخشد.

منبع

  1. خواص ضدسرطانی

ریواس اثر مهاری قوی بر روی انواع تومورها در دستگاه گوارش، تنفس و تولید مثل دارد، مانند سرطان معده انسان، سرطان پانکراس، کارسینوم نازوفارنکس، آدنوکارسینوم ریه و کارسینوم تخمدان. ریواس فعالیت ضدسرطانی و ضدتومورال خود را از راه‌های مختلف انجام می دهد.. رشد سلول‌های تومور را مهار می‌کند، تهاجم و مهاجرت تومور را سرکوب می‌کند ، و حتی مانع از تشکیل نئوواسکولاریزاسیون تومور می‌شود.

منبع / منبع

همچنین وجود امودین در ساختار ریواس باعث می‌شود سلول‌های تومورال نسبت به دریافت داروهای شیمی درمانی و همچنین درمان‌های رادیوتراپی حساس‌تر شوند.

  1. بهبود یبوست

ریواس حاوی تعداد زیادی از ترکیبات شیمیایی آنتراکینون است که عملکرد قوی دارند. پودر ریواس و روغن نعناع معمولاً برای درمان یبوست ناشی از دیابت نوع 2 یا سکته حاد استفاده می‌شود.

منبع

  1. دیابت نوع 2

عصاره خوراکی ریزوم ریواس به طور قابل توجهی هموگلوبین گلیکوزیله، گلوکز ناشتا و وزن بدن را در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش داد.

منبع 

 

ایمنی استفاده از ریواس

ریواس حاوی ماده‌ای به نام اگزالات است. این ماده بیشتر در برگ گیاه وجود دارد. اگزالات زیاد می‌تواند باعث ایجاد سنگ‌های کلیه ای اگزالاتی شود . پس در مصرف ریواس به موارد زیر توجه نمایید:

  • پخته شدن ریواس 30 تا 87% میزان اگزالات را کاهش می‌دهد
  • میکروبیوم‌های روده ای به نام اگزالوباکترها مانع جذب می‌شوند
  • در صورتی که در خانواده سابقه سنگ کلیه اگزالاتی دارید، در مصرف این ماده زیاده روی نکنید.
  • کمبود ویتامین‌های سی و ب6 شما را مستعد سنگ‌های اگزالاتی می‌کند.
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *