پروبیوتیک

خواص و عوارض سرکه سیب

سرکه سیب

سرکه سیب

سرکه سیب تخمیری زیموخانه، از تخمیر سیب در آب فیلتر شده در طول پنج تا هفت ماه به دست می‌آید. سرکه سیب سنتی زیموخانه، کاملا طبیعی است و عطر سیب و طعم ملایمی دارد که آن را بسیار مرغوب و خواستنی کرده‌است. سرکه سیب تخمیری زیموخانه، طی یک فرآیند دو مرحله‌ای تولید می‌شود. مرحله‌ی اول، تخمیر بی هوازی میوه و تولید الکل است. سپس در مرحله‌ی دوم، الکل تولید شده در مرحله‌ی اول، توسط باکتری‌های سرکه(استوباکتری‌ها) در شرایط هوازی به اسید استیک تبدیل می‌شود.سرکه سیب تخمیری زیموخانه، دارای 5 تا 8 درصد و سرکه سیب صنعتی، 10 تا 20 درصد اسید استیک دارد. ما در زیموخانه برای گرفتن سرکه سیب، از روش اسلوجوس و پرس سرد استفاده میکنیم که باعث حفظ مواد مغذی شده و عطر و طعم سیب را در آن به جا می‌گذارد. سرکه سیب زیمو، دارای باکتری‌ها و مخمرهای مفیدی است که باعث می‌شود خواص درمانی زیادی داشته باشد که در ادامه به آن میپردازیم.

سرکه سیب

 

خواص سرکه سیب

سرکه سیب دارای خواص بسیار زیادی است و برای مشکلات پوستی، گوارشی، دیابت و … تاثیرات شگرفی دارد که در ادامه به تفصیل به آن خواهیم پرداخت.

 

خواص سرکه سیب برای یبوست

سرکه‌ی سیب از چند راه به رفع یبوست کمک می‌کند. البته سبک زندگی سالم بسیار مهم است و سرکه سیب و پروبیوتیک‌ها، نقش مکمل دارند.

۱. سرکه سیب باعث می‌شود غذا مدت بیشتری در معده بماند بنابراین علاوه‌بر احساس سیری بیشتر و کمک به کاهش وزن، به هضم بهتر غذا کمک می‌کند. غذایی که بهتر هضم شده، بهتر دفع می‌شود.

۲. یکی از علت‌های یبوست، عدم تعادل باکتری‌های دستگاه گوارش است.باکتری‌های اسید استیک موجود در سرکه سیب فیلترنشده و پاستوریزه نشده، باعث از بین رفتن  باکتری‌های بد شده و از این طریق به بهبود یبوست کمک می‌کند. سرکه سیب فیلتر نشده و پاستوریزه نشده، حاوی باکتری‌ها و مخمرهایی است که با از بین بردن میکروارگانیسم‌های مضر مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها مثل E.coli و قارچ کاندیدا و استافیلوکوک aureus باعث تعادل باکتری‌های خوب و بد دستگاه گوارش شده و از این طریق به رفع یبوست کمک می‌کند.

۳. یکی دیگر از علت‌های یبوست، اسید معده کم است. اسید معده، غذا را هضم می‌کند. سرکه سیب با کمک به اسید معده، باعث هضم و گوارش بهتر غذا می‌شود.

 

خواص سرکه سیب برای لاغری

سرکه سیب باعث کاهش وزن و کاهش چربی خون (کلسترول و تری گلیسیرید) می‌شود. اسید استیک موجود در سرکه سیب باعث می‌شود تا ماهیچه‌ها گلوکز را سریعتر جذب کنند و میتوکندری نیز چربی بیشتری بسوزاند. مطالعه‌ای نشان می‌دهد افرادی که روزانه 2 قاشق سرکه سیب مصرف کرده‌اند، در طول 12 هفته، تا 18% کاهش چربی بدن داشته‌اند.

 

خواص سرکه سیب برای کاهش قندخون

سرکه سیب روی کاهش قند خون و سطح انسولین و همچنین کنترل قند خون در سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) موثر است. متاآنالیزی نشان می‌دهد مصرف یک قاشق سرکه سیب قبل از مصرف کربوهیدرات‌ها، باعث بهبود مقاومت به انسولین و کمک به دیابت نوع 2 می‌شود. همچنین اسید استیک موجود در سرکه سیب، از افت قند خون تا 2 ساعت بعد از غذا جلوگیری می‌کند. در نتیجه، باعث کاهش ترشح کمتر انسولین، کاهش التهاب، کمک به ثبات اخلاقی، پوست بهتر، کمک به سلامت اندام‌ها به خصوص قلب می‌شود.

 

خواص سرکه سیب برای کولیت، کرون، قارچ کاندیدا

سرکه سیب در کنترل علائم کولیت زخمی، کرون و SIBO موثر است. مطالعات نشان می‌دهند سرکه سیب در از بین بردن میکروارگانیسم‌های مضر، مثل E.coli، قارچ کاندیدا و استافیلوکوک aureus موثر است.

 

خواص سرکه سیب و رفلاکس

سرکه سیب ممکن است به رفلاکس معده کمک کند. در افرادی که اسید معده کم دارند و داروهای آنتی اسید استفاده نمی‌کنند، سرکه سیب تخمیری فیلتر نشده و خام، به بهبود علائم کمک می‌کند. برای این منظور، یک قاشق غذاخوری سرکه رقیق شده در آب، بعد از غذا میل شود.

 

خواص سرکه سیب برای پوست

باکتری‌های اسید استیک موجود در سرکه سیب فیلتر نشده، اثرات ضد قارچی و آنتی باکتریال در مصرف موضعی دارد. در نتیجه در رفع مشکلات پوستی مثل آکنه، روزاسه، اگزمای پوستی سر و بدن و همچنین زگیل مناسب است.

سرکه سیب

 

عوارض سرکه سیب

  • مصرف زیاد باعث تخریب مری و کُندی دندان‌ها می‌شود.
  • در مشکلات حاد کلیوی، کمبود پتاسیم، زخم فعال معده و مری، گاستروپارازی منع مصرف دارد.
  • در دیابت نوع یک و بارداری با مشورت پزشک استفاده شود.
  • با برخی داروها مثل دیورتیک‌ها، ملین‌ها و انسولین ممکن است تداخل داشته باشد. با مشورت پزشک استفاده شود.

 

همانطور که گفته شد، سرکه سیب اصل و مرغوب خانگی، خواص بسیار زیادی دارد. سرکه سیب سنتی خانگی، تا ده سال انقضا دارد و می‌توان بیرون از یخچال نگهداشت. سرکه سیب خانگی زیمو، بسیار مرغوب، با طعم ملایم و عطر سیب، همچنین خواص زیاد، بسیار پر طرفدار و خواستنی است. شما می‌توانید سرکه سیب زیمو را از اینجا، تهیه کنید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

4 دیدگاه در “خواص و عوارض سرکه سیب

  1. طاهره پرنون گفت:

    سلام و خدا قوت ب شما
    بسیار عالی و مفید بود

    1. زیمو گفت:

      سلامت باشید

  2. طاهره پرنون گفت:

    مطالب بسیار مفیدی بود….
    چون دوره ی سکوت ذهن و شروع کردم نیاز ب محصولات شما دارم ….
    در اولین فرصت خریداری می کنم …
    موفق باشید

  3. المیرا گفت:

    برای لاغری باید چه زمانی مصرف کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *